fredag, april 21, 2006

Palatset

Har äntligen blivit flyttad till min nya bas. Den ligger ca 1 km från det förra stället jag var på men är huvudbasen för operationerna för 4 brigaden i Bagdad. Så jag ska ut på en mindre bas imorgon. Vad kan jag då säga om stället jag bor på. Det får bli en liten gissningslek. Strax utanför är det två jätte statyer, föreställande två händer hållande två korsade svärd. Det var hans andra fru som bodde här. Hmm ok du behöver lite fler ledtrådar. Hennes man var ett controll freak, hade faktiskt några dubbelgångare för att han var lite paranoid. Han sitter nu på kåken och sina sista dagar i frihet tillbringade han i en grop med ett sugrör som aircon. Fan vad dålig du är på att gissa! Jag bor ju i Saddams frus palats! Eller rättare sagt i den gamla realx och pool huset. Det är ungefär lika stort som en större drottningholms villa. Själva palatset är lite slitet just nu (delar av det är helt sönder bombat), men det håller på att renoveras så om nått år borde ni kunna komma och hälsa på mig. Hade föresten ett helt sjukt sammanträffande härom kvällen. En av soldaterna som plockade upp mig på flygplatsen var en vanlig kille från USA, han kom från Phonix. När jag klev in i bilen sa han -Så du kommer från Sverige, på klockren finlandssvenska. Killen hade varit utbytes student för fem år sen i Vasa och lärt sig prata hyfsad "svenska" där. Vi satt där i hummvien och prata svenska mitt i Bagdad, hur sjukt som helst och väldigt underhållande att lyssna på en amerikan som pratade finlands svenska.

1 kommentar:

Anonym sa...

Very nice site! » »