måndag, april 17, 2006

KIA

Harom dan dog tva soldater ute pa uppdrag, dom dodades av en IED dvs en vagbomb. Idag skulle det halts en minnesstund men av hela dagen har regnat bort. En mindre orkan drog forbi med ett enormt hagelregn. Gardagen bestod mest av vila infor gardagens uppdrag som jag skulle hanga med ut pa. Uppdraget var med en pluton fran Strider komp. Dom skulle fanga nagra misstankta terrorister som dom haft span pa under en tid. Vi akte ut starx efter 20:00 i fyra Bradlys (pansarvagn som tar 8 personer. Trangt och varmt, vi skumpade runt i en timme. Man kan inte se ut nanstans, det enda man ser ar en skarm som tornet ser genom. Allt ar gront for det har blivit morkt och det ar den IR kameran som ser vart vi aker. Jag gick igenom allt i huvudet som jag lart mig fran lumpen och dom ar som jag varit i konfliktzoner. Jag hade allt med mig, stangde av mobilen (det hade ju varit ratt pinsamt och jag gav var postition pga att nan polare ringde fran Sverige och ville kolla laget). Precis innan vi hoppade in i vagnen sa sa lojtnaden att jag kunde bli lite blot da vi skulle knata en liten blit och ga genom nagra kanaler... Nar vi val fick signalen att vi var framme om en liten stund var de backsvart ute. Vi lastade ur och helt plotsligt kande jag inet igen en enda person. Alla soldaterna hade ju sina nightvison googles pa sig men inte jag. Ett grupp befal ryckte tag i mig och sa att jag skulle ta rygg pa honom och sen borjade vi ga. Enligt lojtnaden var det bara tva kanal vi skulle korsa men det visade sig vara fel. Vi gick i ca 45 min, genom akrarna och falten. Vi korsade sammanlagt 10 kanaler och nar vi kom fram var alla genom blota. Jag foljde med A-styrkan medans B-styrkan tog bakvagen sa ingen skulle kunna smita. Morkt och blott, snabba steg och BOM. In genom dorren. -This is the coalation forces, down on the floor! Det var tva hus som skulle intas och sokas. I forsta huset fanns 4 man. Alla tvingades ut ur huset medans kvinorna och barnen fick vara kvar inne. Att vara med pa ett sok ar ingen trevlig syn, allt ska kollas, uppoch ner ut och in. Skap flyttas ut och filtar kastas ut. Barnen skrek och kvinnorna grat. Nar jag star vid dorren till huset for att ta en bild kommer plotsligt en kvinna ut med en AK-4. DEt var bara hon och jag, jag skriker till soldaten for att fa lite uppmarksamhet. Han vaknar till och rusar mot kvinnan som frivilligt lamnar over vapnet. (Varje hus har namligen tillstand att ha ett vapen). Men mitt hjarta tog ett extra skutt. Samma prossidur i nasta hus. Tillsaget som jag var med i hittade ingenting, men i nagra hus bort tog dom en man som tydligen var nr 3 pa nan lista over terrorister som var efterlysta. ALla kom hem den natten hela men skitiga, jag stod i halvtimme och tvattade kladerna fran lera sen somnade jag.

8 kommentarer:

Anonym sa...

IED heter det, Improvised Explosive Device.
Jag har hört att dom till och med använder "roadkills" som kamouflage för IED´s i Irak.
Akta dig för minor med om du är ute och tassar på nätterna. Det finns över 10 miljoner minor utspydda i Irak.

kram,

/Besserwisser aka F

Peppe sa...

På allvar: försiktigt.

Kramar från Helsingfors

Anonym sa...

Käre Martin, vilka upplevelser! Ciudado, vorsicht! Kram!

Anonym sa...

Jag tänkte göra en besserwisser jag också, men någon hann före :) Jäkligt intressant läsning! Ta det lugnt.

Martin von Krogh sa...

Tack for papekandet av stavfelet, det ar nu rattat. Var det Fredrik som var sa snall att papeka dett? :) Och ta hand om mig gor jag men det varmer att hora fran er.
Kram

Anonym sa...

VAR RÄDD OM DIG!!!!!!
KRAM LENA

The Blogger Formerly Known as Ensamma Mamman sa...

Det är jättespännande och jätteintressant att läsa din blogg. Hur ser de amerikanska soldaterna på dig; Tycker de det är jobbigt eller roligt att ha med sig en civil? Är de misstänksamma mot journalister (i synnerhet europeiska), eller vill de berätta sin historia?

Och som sagt; var himla rädd om dig

Martin von Krogh sa...

Mamma: Det vet du att jag är men jag lovar det! Ser fram emot en skön sommar i Stockholm och på Gotland. KRAM


Ensamma mamman: Dom tycker bara det är kul, det är en väldigt sned bild som visas om att vara inbäddad. Jag kan göra i princip vad jag vill. Vissa uppdrag pågrund av sekretess kan jag inte vara med på. Men annars är dom genomgående öppna och jätte trevliga.
Det är jag, gillar din blogg skarpt!