torsdag, mars 22, 2007

Regel nr 1 bli aldrig din egen nyhet när du är på plats!

Så var vårat uppdrag för Aftonbladet slut, det har varit fantastiskt roligt at delta i det här projektet men nu väntar nya reportage. Vi har som sagt haft en slapp dag, då vi inte gjort nånting nyttigt. Nu kom vi precis "hem" till bunkern efter att ha varit och köpt video godis på PX'n (PX är affären som ligger på ett militärt område, det finns nästan alltid en PX på varje bas). Att ta sig genom den gröna zonen är en sport, vi har fortfarande inte luskat ut om vi egentligen får åka utan eskort. Hur som så är det ett meck, precis innan vi ska åka så får vi höra att FN's general sekreterare blev utsatt för granat beskjutning under en press träff. Faktum är att vi får under resan till PX'n reda på att det under dagen har varit ett gäng explosioner inne i gröna zonen. På vägen hem ringde mobilen, en man på härlig indisk-engelska frågade om jag var jag, det var den indiska ambassaden som höll på att jobba med mitt visum. Går allt min väg så är visumet kanske klart när jag kommer hem om en vecka. Imorgon får vi se hur det går med våran inbäddning...

1 kommentar:

Ryan Ghadban sa...

Hej Martin,

Jag läste om projektet på Aftonbladet som du deltagit i och via google hittade jag din blogg.

J-vligt inspirativt det du gör, att resa runt i världen och fotografera. Har du någonsin varit nere i Palestina och fotograferat? Och om så,

har du tips till andra som vill rapportera eller dokumentera om sina resor till länder i främst konfliktdrabbade områden?

Mvh,
Ryan.