onsdag, mars 21, 2007

En tanke

Fick en behövlig sovmorgon idag, låg och gosa i min sovsäck till 09:30, sååå skönt! Idag har vi inte så värst mycket för oss, vi ska ut så småningom och träffa familjen till den sista chatten men det är ett tag kvar. Egentligen skulle vi göra fyra familjer men efter övervägande på redaktionen blir det en chatt med oss ist. Livet går upp och ner när man är här, igår kom det in en Irakisk kollega och var förtvivlad, han hade på morgonen mottagit ett dödshot. Men vad kan dom lokala journalisterna som bor här göra? Väldigt många av dom bilder som ni ser på tv eller i tidninarna när det hänt något i Irak är tagna av en lokal fotograf. Flera av dom svenska redaktionerna skickar inte längre ner några reportarar eller fotografer för att det är för höga risker. Dom använder ist nästan bara material från någon dom inte har nått ansvar för. Personligen tycker jag det är en knepig fråga och tankvärd, jag vill verkligen inte se en bojkott av det materialet. Utan snarare en större svensk närvaro på plats. Vad tycker du?

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Martin.

Jag tycker att ni gör ett jättebra jobb i Bagdad. Vilket privilegium för svenskar att få chatta med människor och ta del av deras vardag i krig.

En sak som slår mig är att i krig får tiden en annan innebörd. Människor lever bara för stunden, och kan inte tänka på framtiden.

jag tycker inte att man skall bojkotta lokala fotografer, för de tjänar pengar på sin verksamhet och för ut frågan i internationell press. Däremot tycker jag att internationella journalistorganisationer skulle arbeta mer med att stödja, skydda dessa fotografer. En slags "codes of conduct" - uppförandekod - skulle också behöva byggas upp mellan bildköpare och fotograf där ansvar också ingår.

Allt gott /Camilla Hermansson