söndag, februari 05, 2006

Vad hände egentligen?

Hur kunde det gå så in i helvete jävla fel???? Jag syftar såklart på Jyllands Postens karrikatyrer av profeten som har tagit sjuka proportioner i hela världen. Vad var det som hände då? Nidbilder har det gjorts tidigare av Mohammed varför fick dessa bilder sånnna protester? Det måste ligga någonting mer bakom. Min förredetta rumskamrat stormade häromdagen in på mitt rum och kräkets ur sig sin vrede mot alla araber. Jag har hört det från flera. "Tidigare sympatiserade jag med palestinierna men nu får dom fan skylla sig själva". Som jag ser det så ligger det så mycket mer bakom än dessa bilder. För det första så är danskarna hatade i mellanöstern sedan tidigare, i Irak ses dom med lika onda ögon som amerikanerna. Dom danska trupperna har varit med och gjort lika mycket övergrepp som jänkarna. Varken jänkarna eller danskarna har fått någon utbildning i den muslimska kulturen och det sägs att taktiken har dom lärt sig av israelerna. Den ständiga förnedringen, för att hålla människor på plats. För det andra så är muslimer hårt ansatta av världen idag. Det är inte lätt att ha ett arabiskt ursprung idag. Själv är jag född i Colombia men kan smälta in nästan var som helst och dom flesta skulle gissa att jag har mitt ursprung i mellanöstern. Jag kan själv vittna om att så länge ingen vet att jag är svensk så är det svårare att ta sig fram idag än tidigare, då och då får jag otrevliga saker sagda till mig. Vad händer när en grupp människor känner sig hotade, när dom känner sig ansatta och utanför? Dom sluter sig och ser till att ha gemenskap med sinna egna. Om ni själva har varit på semester utomlands ett tag och hör eller ser nått svenskt så bli iaf jag lite mer patriotisk. Samma sak händer i dom muslimska länderna. Bara för några år sedan var det svårt att hitta någon kvinna i Syrien som gick helt täckt (nästan som en burka). Men idag ser man dom på stan lite överallt. Högervindar blåser över hela mellanöstern är detta så svårt att förstå? Ja det är det för islam är ingen lätt kultur att förstå sig på, speciellt inte om man kommer från väst och det ända man läser är kvällsblaskorna som hjälper till att hetsa lika mycket som fundamentalisterna. Riktade sig attacken i Damaskus mot den svenska ambassaden? Nej den och Chiles ambassad hade oturen att ligga i samma hus. Ändå kunde man läsa en rubrik på nätet att "Svenska ambassaden i Damaskus satts i brand". Det här är min syn på det hela, jag försöker inte ta någons parti utan vill bara inte ha det III världskrig som tycks närmare nu än någonsin. Religoner är inte lätta att förstå sig på, varken kristendomen eller islam. När Beatles engång sa att dom var större än Jesus så fick det också sjuka proportioner. I delar av USA så förbjöds deras musik och folk samlade deras skivor och brände upp dom i stora bål. Det känns mossigt att säga men att se tillbaka på historien måste vi göra för att undvika att historien återspelar sig. Speciellt när vi har med fundamentalister och göra och medier men en helt annan makt än vad den tidigare har haft. Drevet har bara börjat och jag hoppas att folk tänker efter två gånger innan dom drar alla "araber" och "skandinaver" över en kant.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Du är klok du!
...o stort grattis till nomineringen!
Robban A

Anonym sa...

Bra formulerat!

Anonym sa...

vännen, du är så klok och bra!
fin demonstration i går i Köpenhamn förresten. peace!

Anonym sa...

då menar jag den fredliga alltså.

Anonym sa...

Otroligt vältänkt och bra sammanfattat; tack för en osedvanligt bra blogg!

Samuel

Anonym sa...

jag kan inte glömma det - Borås en sen kväll, på väg hem, hör hur en ung kille står och gormar åt en tjej - hans syster? "Du går inte in dit, där är bara horor!" Han pratade om stället jag just kommit ut från. Jag blir förbannad och går bort till honom. "-Dra inte alla över en kam!" "-Va?" "-Jag är inte ngn hora! ni snackar jämt om att vi svenskar inte ska dra alla invandrare över en kam då bör inte ni heller föra det!" "Öh, lägg dig inte i!" - där vände jag ryggen och gick vidare hemmåt. Fortfarande arg. Jävla rasism.