torsdag, februari 02, 2006

Dagens bild

Första dagarna här i Singapore bodde jag på hotel, jag var trött och hungrig. Runt hörnet låg det massa goda restauranger. Men jag ville ta det lite försiktigt i början. Jag slog mig ner på ett ställe som hade pasta, smörgåsar etc. -One pasta carbonara please! Det tog en liten stund sen kom dom ut med en tallrik med en toast och lite pommfritt. Jag tänkte att det kanske ingick och var en liten starter så jag åt inte upp allt, för jag var ju sugen på pasta. Efter en liten stund somnade jag, värmen, resan och tidsskillnaden hade slagit till. 45 min senare vaknar jag och det har fortfarande inte kommit in nån pasta. Jag orkar inte säga något utan betalar och går därifrån. Dagen efter går jag dit igen -One PASTA CARBONARA, please! kvinnan bakom disken upprepar det jag sagt och jag säger det engång till så det inte ska bli några missförstånd denna gången. En stund senare kommer dom ut med en toast och lite pommfritt. Den här gången blev det mest komiskt, jag tänkte för mig själv att en pasta carbonara kanske inte alls är samma sak här som hemma. Jag har inte ätit där sen dess men nästa gång jag går dit ska jag beställa en toast med french fries, kanske jag får min pasta då.

5 kommentarer:

Cliff Hanger sa...

Mycket märkligt! När jag var i Helsingfors en gång fick jag ketchup när jag frågade efter lingonsylt. Men din historia var klart märkligare.

Robot sa...

Du är ett geni, Martin! Roligaste inlägg jag läst på länge!

Ida Thunberg sa...

mitt närmaste är när jag beställde frukostmacka i thailand och fick fried rice with prawn. men det var ju gott det också.

kram till dig. hoppas det blir en bra fredag där långt borta.

Henke sa...

Håller med Robert, klart roligaste på ett tag :)

Anonym sa...

Ja... I know what you´re talking about. Försök att beställa en svart kaffe i Singapore. Jag lovar, det är praktiskt taget OMÖJLIGT! Har lärt mig att säga "Coffee - NO suger, NO milk. Kopi o GOSONG, BLACK coffee, please". Uteslut ett klargörande och jag lovar att du serveras socker med mjölk och om du har tur - en liten skvätt kaffe.
ps. Nu snackar vi givetvis inte Starbucks eller någon annan internationell kedja...