måndag, februari 27, 2006

Paranoid

En god vän till mig var med om hemska saker under tiden han tjänstgjorde i den Israeliska armen, han var prickskytt och gjorde förmodligen också hemska saker. Han desserterade från armen och efter ett tag i fängelse bestämde han sig för att bli fotograf en väldigt duktig sådan. Nu kan han inte sova utan en lampa tänd och har det vi kallar för posttraumatiskstress. När man ser hemska saker är det lätt att få det och endel saker som jag sett går inte att beskriva. Jag har försökt ta hand om det genom debreafing och ventilera med vänner som har samma yrke och det har funkat. Men lite då och då så poppar det upp saker som jag har sett och som jag vet jag kommer få se när det är dags att åka. En annan vän som är en internationellt "känd" fotograf sa till mig en gång att varje gång han ska åka till Irak brukar han veckan innan knapra valium för att lugna ner sig. Sen när han väl är på plats så är det lugnt. Det gör inte jag så mamma du kan vara lugn! Men just nu har jag svårt att sova och drömmer om saker jag upplevt. Allt för att det ligger några uppdrag i pipeline som jag ska på efter Sverige besöket. Well det är lite mer än det, som jag tidigare sagt så är det landet som jag bor i inte det bästa på det här med åsiktsfrihet. För ett tag sen pratade en vän till mig här nere med ett land i mellanöstern på telefon. En stund senare ringer en man upp och frågar ut henne varför hon ringde dit. Och det är här min paranoja kommer in. Senaste dagarna har sidor som jag ofta besöker stängts. Jag har pratat med polare i andra länder och där funkar dom men inte här i Singapore min mail uppför sig mycket konstigt och det är fler saker men det kan jag inte riktigt ta upp. För att ni inte ska tro att jag börjar bli knäpp ska jag ge ett till exempel. En bekant till mig har försökt få tag i en bok som oppistions partiet precis har släppt. Han fick ett samtal av en vän att författaren stod och sålde den nere i centrum, han kommer dit 10 min senare och killen är borta. Han hann stå där i fem minuter sen körde en bil upp på trottoaren och ut kommer ett gäng välklädda män och för bort honom. Nu ska jag försöka sova men om ni vill läsa mer så gå in här och läs Reportar utan gränsers rapport om Singapore. God natt!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ta hand om dig min vän!

Cliff Hanger sa...

Skrämmande med våld och begränsningar av yttrandefriheten. Kämpa på.

Ida Thunberg sa...

Oj, många tankar nu förstår jag. Låter som ditt Sverigebesök kommer ganska rätt i tiden?
Kramar, många!!