fredag, februari 24, 2006

Standby

Hela kvällen har varit en stor stress påse. En fotgraf i Tokyo ringer upp mig och frågar om jag ska över till Manilla. Va??? Det är tydligen en mindre revolution på ingång. Och eftersom militären och polisen i Manila är ökända för att bryskt slå ner uppror och demostrationer så väntas tunga sammandrabbningar. Jag väcker min redaktör och frågar vad hon tycker.(Ett alltid lika populärt inslag, att väck alltså). Åk säger hon, någon timme senare när jag ringt min kontakt i Manila fixat med biljetter osv så börjar jag få koll på läget. Allting ligger och väger, oppositionen är stark mot Gloria Arroyo Filipinernas president. Men än så länge finns det ingen tillräckligt stark ledare att ta över och dom som demostrerar får betalt av någon som har en agenda. Gloria Arroyo utlyste idag undantagstillstånd och har gett militären och polisen nästan fria händer att slå ner upproret. Så nu är väskan packad och jag är på standby för än så länge verkar det lugnt. Undertiden hann jag stöka undan och skicka in alla mina utgifter som jag haft senaste veckorna.

Vill ni läsa mer om läget på Filipinerna gå in på BBC.

1 kommentar:

Anonym sa...

Enjoyed a lot!
»