måndag, januari 23, 2006

Tvångstankar

Idag läste jag en notis som förändrade mitt liv (inte jätte mycket men lite). Jag är inte överförtjust i att flyga, ju mer man flyger desto större risk är det att någonting händer tror jag. Själv har jag bara haft två små incidenter när jag varit ute. Båda två var under samma resa. På en flight i Indonesien rasade ena motorn och piloterna tappade balansen så planet började dyka, men dom fixade det ganska snabbt. När jag sen skulle landa på Arlanda så var det nått fel på planet så vi möttes av hela räddnings styrkan. Små saker jämfört med den tvångs tanken som jag brukar drabbas av när jag går på toaletten och paserar en nödutgång. Den går ut på att tänk om jag eller någon annan får frispel och försöker öppna dörren när vi är uppe i luften? Eller att jag snubblar till och råkar i bara farten öppna den??? Den sist nämnda är lite svår då det är två lås nere och ett på mitten men tvångs tankar är inte ofta logiska... Nu har iaf Werner Schubert i Svenska pilotföreningens flygsäkerhetskommitté gått ut och sagt att det är omöjligt att öppna en dörr när man är uppe i luften. Trycket på dörren är flera ton, detta i samband med att nån knäppis försökt öppna dörren under en flygning. Inte för att jag kommer testa, men det känns iaf lite lugnare nu.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Freak - jag vill aldrig flyga med dig!

Men du, det gör ganska ont att ramla ur en taxi på IYE highway också. Inte för att skrämma dig, men jag har också utvecklat en tvångstanke: nämligen att jag ska öppna bildörren och knuffa ut dig någon gång när vi åker taxi. Helst i samma stund som hastighetsmätaren visar 100 km/h. Och helst när du bär kortärmat.
Mohahahahhaaaaa!
Men lugn, jag lovar att plåstra om dig efteråt och har du tur så nöjer jag mig med att putta omkull dig nästa gång vi åker inlines. Det är skrubbsåren jag vill åt...
Ett tips: tänk både en två gånger innan du ställer om min klocka igen. En sådan handling kan nämligen fungera som utlösande faktor för frispel har jag hört. Men vad vet jag...
/Psycho

A. von Achtersnurra sa...

Nu gjorde du mig rädd. Kvällsblaskan skrev om en morbid kvinna som försökte få upp dörren på planet mellan Zürich och Köpenhamn. Ett självmordsförsök som misslyckades. Donnan är nu på psyket. Och jag som ska till Dubai, ramla ut över bergen i Iran ingår inte i planen....

Martin von Krogh sa...

Maria Gners a.k.a Psycho
Att jag ställde om din klocka var ingen ond handling vi ville ju att du skulle stanna kvar längre med oss och festa. Detta för att vi tycker/tyckte att du är en fin männsika. Men efter ett sånt här påhopp så får du nog festa själv i framtiden.

A. von Achtersnurra
Men hela grejen var ju att det inte går att öppna dörren när man är uppe och flyger, det var ju det som lugnade mig ju.
Kikade in din blogg, grymt skön! Vilken tidning är du nu på?

Anonym sa...

tack :) den tanken har också slagit mig... särskilt som jag pga min längd alltid sitter på nödutgångsplatserna...