fredag, januari 20, 2006

Tre nya år!

En skön sak med att bo i Singapore är att man får fira nyår tre gånger per år. Någon gång i december om jag inte minns helt fel så är det Deepavali (indiernas nyår). Den 29 jan så infinner sig Kinesernas nyår vilket också firas ordentligt här i Singapore. När det nya året börjar i Kina så går vi över till hundens år igen, det var 12 år sen sist men nu är det dags igen att åter bli född i hundens år. Det här har skapat oro och kaos i delar av Kina. En del tror att om man är född i hundens år så har man nu ett helt år av otur och vem vill hänga med en sån person. Konsekvenserna har blivit att personer som är födda i hundens år blir mobbade och förtryckta på arbetsplatser runt om i Kina. Detta fenomen har som tur är (jag är nämligen född i hundens år) stannat så vitt jag vet i Kina. I Singapore och i Malaysia har det tagit en annan vändning. Här springer istället folk och köper hundvalpar, det betyder tur att ha en hund i hemmet i år.... Det rapporterades om en valp uppfödare som sålde 50 valpar på en dag!!!
Så mitt uppdrag i helgen blev att göra ett reportage på hela det här fenomenet! Amerikaner älskar folk som dom tycker har galnare saker för sig än dom själva... Så nu ska det ut och jagas valpar!!!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Å! Kinesiska nyåer är superroligt. Glöm inte att ge bort apelsiner! :)

Martin von Krogh sa...

Det blir mitt första Kinesiska nyår som jag firar så det ska bli sjukt kul! Varför ger man apelsiner??

Robot sa...

Jag är också född i Hundens år. Och jag känner väl igen mig i de beskrivningar som brukar ges av oss "Hundar": "Om någon av deras vänner attackeras har de inga som helst tankar på egen säkerhet, utan kastar sig direkt in i striden till sin väns försvar."

Martin von Krogh sa...

Valp som jag är så backar jag självklart upp dig, hundar i mellan. ;) Tack för länken!