tisdag, februari 21, 2006

Swing it baby!

Har suttit och lyssnat på Swing musik hela kvällen (swing är en form av jazz, oftast stor bandsjazz. Glenn Miller, Count Basie etc). Jag vet inte riktigt varför jag fastnade så hårt för den här typen av musik. Jag lyssnar på det mesta. Soul, R'nB, hip hop, baile de funk etc. Och liksom med det andra som jag lyssnar på så svänger det så hårt så jag har svårt att sitta still. När jag var 16 år så lyckades jag övertyga min föräldrar att jag och tre kompisar skulle åka till NYC. Vi hade sjukt kul och på nått sätt lyckades vi komma in på klubbar så vi var ute slirade och shoppade och förundrades av denna underbara stad. En kväll när vi var ute och gick så här vi Benny Goodman spela från ett fönster högt upp. Vi tänkte att det kanske var nån klubb som låg däruppe så vi tog hissen upp och kom rakt in i en dansstudio. Det var lindyhop klass. Vi stannade kvar och kollade och när klassen var slut frågade läraren om vi inte ville följa med ut och klubba. Han tog med oss till Luisiana, stället ligger på Broadway, downtown. Det roliga med klubbar utomlands är att dom inreder efter musiken och här var det som att komma tillbaka till 50-talet. Ett liveband spelade och alla dansade helt underbart. När jag var 15 år började jag dansa fridans och sen balett sen snubblade jag in på breakdans det var några år sen men kul är det fortfarande. Jag har länge velat börja dansa lindyhop men aldrig hittat någon under 100 år som också tycker det är kul, men i sommar tänkte jag börja med eller utan partner!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kan du dansa balett för mig nästa gång vi ses?

Martin von Krogh sa...

Allt för dig darling!

swepett sa...

Lindyhop är en ganska livaktig subkultur i Sverige. Under fyra veckor varje sommar hålls till exempel vad som måste vara världens mest ambitiösa evenemang, oavsett hobby, Herräng Dance Camp. Jag vet att det dansas friskt, i alla fall i Lund och Stockholm.

http://www.heptown.com/

http://www.herrang.com/en/

http://www.herrang.com/en/community/hornsgatan

Martin von Krogh sa...

Tack för tipsen! Jag ska sätta mig in lite mer när jag kommer hem i juni.