tisdag, februari 05, 2008

Kabul2

Så som sagt jag har nu landat i Kabul, resan hit var en mardröm. Jag har i flera dagar sagt att även fast vi har förberett oss otroligt väl kommer mycket att skita sig ändå. Det är bara sånt man måste räkna med. Fick sova två timmar innan jag steg upp och hoppade in i taxin, seglade tyst ensam i ett bäck svart Delhi. Jag och taxi chauffören var så trötta så vi stod och tittade på varandra i 10 sekunder och försökte komma på växeln på en 500 lapp när resan hade kostat 350. Flygplatsen bjöd som vanligt på det kaos som bara världens sämsta flygplats kan göra. Men jag var ute i god tid och behövde inte stressa, stressen kom dock när jag precis skulle slänga upp min väska på bandet. Helt plötsligt var flighten inställd, inställd pga snökaos i Kabul. Efter mycket tjafs visar det sig att det går en till flight några timmar senare. Att tillägga i historien är att jag befinner mig i Indien, i Indien köar man inte, man slår sig fram och fuskar och tjyvar. Jag stod längst fram och höll min plats med livet som insatts. Eftersom det bara fanns ett fåtal platser kvar på den andra flighten trängde sig alla, och jag hamnade längre och längre bak. När det var 30 min kvar innan flighten skulle gå fick jag en plats. Jag förstår nu varför folk blir kära i Afghanistan, det lilla som jag sett är helt underbart. Det är inte vackert i Kabul, bara annorlunda och fantastiskt. 

Inga kommentarer: