måndag, maj 29, 2006

Panik

Efter två nästan panik utbrott sitter jag nu i Bangkok och dricker en öl för att lugna mina stackars nerver. Varför dessa dramatiska ord undrar säkert du. Lugn jag ska bara ta en klunk på min öl så ska jag berätta. Det visade sig på Changi flygplats att jag hade lite för mycket packning... 30 kilo i övervikt! Jag fick ju köpa sen till väska för att få ner allting men det var redan där tajt. Så när jag ska checka in så säger dom att det går inte. Jag blinkar med mina flörtigaste ögon till tjejen på andra sidan disken och fick ytterligare 10 kilo och en extra väska att ta med mig in på planet. Men det var fortfarande 10 kilo som skulle bort eller så skulle jag få betala. Ett kilo kostade 80 sing dollar vilket är ca 450 kr. Så det skulle kosta mig 4500 kr!!!! Med 20 min innan checkinen stängde lyckades jag lyfta ur 10 kilo, en hårddisk, en hjälm och en skottsäkerväst. Det här visade sig vara en väldigt dålig idee... När jag kommer till säkerhets kontrollen vid gaten tar det stopp. Jag bär ett olagligt föremål med mig bnämligen en hjälm och en väst. Så dom blir tvungna att ringa polisen som efter 30 min kommer till gaten för att förhöra mig. Det hela hjälper inte att jag ser ut som en arab och att jag har väldigt många stämplar från mellanöstern. Gtaen börjar tömas på folk då folket börjar borda planet. Jag kall svettas och känner att jag håller på att missa mitt plan. Polisen berättar att jag har två alternativ antingen kommer dom beslgta min väst (den kostar 23 000 kr) eller om piloten godkänner det skeppa den i lasten. Klockan tickar och jag svettas. Jag har varken tid eller råd att ta en ny flight eller "ge bort" min väst. Mitt hand bagage väger tillsammans nu ca 27 kilo och jag är dygnsur med mina svenska varma kläder. Varför kan det aldrig vara lätt för???? Tillslut har dom 5 poliserna som har hand om mitt fall beslutat sig för att om jag skriver under ett papper på kinesiska kommer dom skicka min extra väska och plattorna i västen. Jag springer om bord på planet som nu är försenat och får några sköna onda blickar på mig. Så nu sitter jag här med en "tom" väst och en hjälm och min stora kamera väska. Det sista jag fick höra i Singapore från poliserna var att -Lycka till i Thailand är dom mycket hårdare på sånt här än vi! Om allt går som det ska landar jag 06:50 på Arlanda imrogon bitti med 58 kilo pinaler. Enshalla!

4 kommentarer:

Ida Thunberg sa...

välkommen hem!

Me sa...

Missar dig med en dag. Landar i Bangkok imorgon.

Anonym sa...

Martin, skicka grejerna som flygfrakt nästa gång. Det brukar finnas en lucka för detta på alla större flygplatser.Kostar inte många hundringar och du får grejerna med nästa möjliga flight. Du måste dock visa flygbiljetten med din destination. Grejerna skickas dit.
Så slipper du svettas och bråka med en massa poliser.

Martin von Krogh sa...

Ida: Tack, när ska vi ses????

Japaneseviking: Fan villen miss, är du på väg hem?


Töpffer: Tack för tipset har aldrig haft så mycket packning och var väl lite naiv....