torsdag, maj 04, 2006

En stund för mig själv

Det har varit lite tunt med skrvande senaste dagarna, har inte haft så mycket tid. Jag har knappt hunnit tänka på hur Irak var denna gången mer än att jag var väldigt besviken på att jag inte kunde stanna längre. Det visade sig väldigt bra iaf att åka hem och få besök. Fördomarna från min sida har varit många om dom amerikanska soldaterna och hur det är att vara inbäddad. Det ända jag hört är att man är väldigt kontrollerad och att man får i princip samma sak som alla andra. Det är därför väldigt kul att kunna ändra sin uppfattning på hur det är. Amerikanska militären är förmodligen den enda militären i världen som tar emot en på ett så öppet sätt, självklart finns det en tanke bakom det. Publicitet på hur bra dom är. Men det går att göra bra saker där, som jag upplevde det berodde det bara på var man hamnar och med vilka människor. På den första basen som jag var på var dom väldigt öppna trevliga och nyfikna. Jag kunde strosa runt hur som helst och prata med alla som jag stötte på. Jag behövde inte ha ett godkännade från högsta toppen för att få följa med ut eller för att plåta på basen. Folk kom fram och började prata och var nyfikna på vem jag var och vad jag gjorde. Självklart finns det restriktioner, hemliga saker och människor som jag inte fick plåta. När man kommer till Irak får man först skriva under ett papper där dom bla överlåter den stra censuren till den enskilde. Om man bryter mot detta kan man bli utkastat och portad från landet. Det här var inget som kom i vägen för mitt jobb och ens som jag gick runt och tänkte på. Förut hade jag svårt att dela upp kriget med vita huset och den enskilde soldaten. Även fast jag stört diggar Mikael Moore så måste jag ändå säga att bilden av den amerikanske soldaten är lite väl snedvinklad. För min del så behövde jag vara där och uppleva det som dom gör för att kunna skapa mig en lite sannare bild. Visste finns det idioter som Lindsy. Men att måla upp en bild av att majoriteten är unga fattiga arbetar killar som riskerar sina liv för att kunna studera i USA är att ljuga. På dom två ställena jag var på så fick jag två helt olika uppfattningar och det är väl så det är olika människor och olika situationer. Jag kommer säkert skriva av mig lite mer senare men det här var några tankar just nu.

4 kommentarer:

Henke sa...

Skriv gärna mer, för det är verkligen intressant!

Anonym sa...

Intressant och nyttigt att lyssna på. Kram

Anonym sa...

Grym analys!
Det börjar bli dags att publicera dina tankar i bok form... Jag tror att det skulle bli en mycket trevlig läsning!

Martin von Krogh sa...

Håkan: Boken kommer tyvär dröja ett tag...