onsdag, maj 17, 2006

Ett nytt krig ligger och pyr.

Sitter nere på Baghdad street i Arab kvartern och röker en efter middags Sisha och dricker mint te, i bakgrunden sjunger böneutroparen ut sin bön. Vad var det som hände egentligen? Hur kunde det bli så att dagens krig inte är så enkla att förstå som det engång var? Ett nytt krig närmar sig och denna gången om det smäller kommer det att komma närmare dig i soffan än det senatse i Irak. Irak kriget var inegnting om man jämför med vad som kan hända om Iran blir anfallet. Denna gången är spelarna fler och komponenterna mycket mer komplicerade än det tidigare varit. Det bubblar och det ligger i tiden. Om man tar två steg bakåt kan man se att det förbereds, teatern i Afghanistan stängs ned. Fler och fler reservister skickas in i Irak för att skicka hem militären för att vila upp sig. Det går väldigt många rykten i Irak just nu och dom kontrakts arbetare som jag pratat med säger alla nästan samma sak. Det kommer ske i år. USA kan inte tillåta att Iran för kärnvapen inte Israel heller. Israel och USA har alldeles för starka band för att den ena ska kunna överge den andre. I detta fallet är det väl USA. Iran har under en längre tid hotat Israel och om Israel kommer gå in måste USA följa efter. För att ytterligare göra det mer komplicerat har vi också Sunni och Shia muslimer. Konflikten mellan dom bara växer. Shia muslimerna har det sämre ställt i flera länder och attackerna mot dom sprider sig. Jag är verkligen dåligt insatt i deras konflikt men en av orsakerna handlar om vem som kom efter profeten Mohamed. Enligt Shia är det Imamen Ali som ligger begravd i Vadisalan valley i Najaf. Enligt Sunni kom Ali först efter den tredje Imamen dvs är den fjärde. Detta gör Shia muslimerna inte like"fina" som Sunni muslimerna. En till sak är att Iran har 69,5 miljoner invånare vilket gör det till ett helt annat krig än det mot Irak. En sak som USA insåg under Irak kriget är att det smarta kriget inte funkade så bra som dom hoppats på. Det "riktiga" kriget måste ska på marken, dom kan bara underlätta det med flyg och smarta vapen men dom måste räkna in special trupperna för att "vinna" kriget. Om det börjar i år eller nästa är bara en fråga. Det kommer hända och inte om 10 år som jag trodde utan i en väldigt snar framtid. Obs! Ta nu inte det här som fakta utan det här är bara mina tankar och intryck som jag fått under åren som jag jobbat i mellanöstern. Rätta mig gärna om jag har fått nått fel.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Har ingen aning om du har rätt eller fel, men hoppas dock att du har det. Intressant läsning, blir imponerad av dina utläggningar. Du borde lägga mer fokus på dem. Like it alot!

Kram von Krogh

Me sa...

Högst oroväckande. Högst oroväckande. Mycket intressant att höra från någon som verkligen ser vardagen i regionen, och jag tror att du har rätt i dina funderingar.

Anonym sa...

Men ärligt!