onsdag, maj 10, 2006

En generalisering.

Igår var jag på bio, såg "Mission Impossible 3" sjukt bra! Spännande och... inte så mycket mer tyvär. Tom Cruise har ju tappat all sin trovärdighet som skådis efter hans senatse freaky betende. Biografen var den nyaste här i Singapore, stor och elegant. En skön sak med att gå på bio när man inte är i Sverige är att man ser hur skönt det skulle kunna vara. På denna lite lyxigare biograf fanns det en liten lounge på våningen där man köpte biljett. Där kan man medans man sitter och väntar på att sin film börjar ta en drink surfa på internet och koppla av. När sen du ska in i salongen så följer en stilig uniformerad man med dig och visare var dui ska sitta. Sen sitter man där i mörkret och har en skön lyxig biokänsla. På vägen hem sen slog det mig att det finns hiss och rulltrapps kulturer. Singaporianer har en mycket högt utvecklad hiss kultur detta tillskillnad från den underutvecklade Svenska hiss kulturen, detta kan bero på att i Sverige så har vi inte så höga hus så vi behöver inte åka så mycket hiss. Men oavsett det så behärskar inte svenskar den viktigaste knappen för en smidig resa i en hiss. I >< I jag tror den ser ut så, den gör så att dörrarna stänger snabbt och resan kan fortsätta. Svenskar däremot är mästare på rulltrappor tillskillnad från den totalt värdelösa singaporianska rulltrapps resenären. Jag tror det kan ha med att i Singapore så är det vänstertrafik när man kör bil. På trottoaren går man på höger sida så det blir väldigt rörigt när man ska åka rulltrappa. Endel står demostrativt på vänster sida för att visa att dom faktiskt är ett köra-på-vänster-sida-land. Och en del tar upp hela trappen med sina shopping påsar medans andra springer i motsatt riktning i vad rulltrappan rör sig. Själv rör jag mig nu snabbt som en samurai i höga shoppingcentrum. Jag behärskar ju nu båda rulltrappan och hissen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Härligt att höra att du utvecklas som människa när du är ute och möter nya kulturer och seder. Kram