onsdag, maj 14, 2008

Kabul

När jag härom dagen var uppe på Ariana airlines kontor i Delhi för att köpa min biljett till Kabul sa dom först att det var slut sålt. jag stod på mig och sa att jag hade ringt först men dom envisades med att säga att det var helt slut sålt och nästa plan gick på söndag. Efter att jag frågat efter konkurrentens nummer så blev jag in visad till chefens rum. Han erbjöd mig en plats på väntelistan och när jag sa att jag måste vara i Kabul på onsdag fans det helt plötsligt en biljett till mig. När jag idag boardade planet väntade jag mig kaos av människor, men istället möttes jag av ett halv tomt väääääldigt slitet plan. Resan gick bra och jag möttes av ett varmt Kabul med snö täckta bergstoppar. Efter att ha checkat in på mitt hotell tog jag en promenad, köpte ett nybakat bröd och gick upp på en av utsiktsplatserna för att reka location för en plåtning på fredag. Jag har ju sagt det förut men jag är kär, Kabul är så otroligt vackert. Och nu blommar rosbuskarna och ungarna sitter i parkerna och studerar och gubbarna sitter och delar på vatten melon och pratar strunt. Nu ska jag snart ner på stan och möta en kontakt inför ett av jobben den här veckan.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Har märkt att du mest nämner killnamn när du berättar om människor med samma typ av jobb som du, undrar om det finns västerländska tjejer som jobbar som reportrar eller fotografer i dessa områden? Är det tuffare för dem eller får de kanske andra typ av jobb? Är nyfiken på svar./Ana

Anonym sa...

Hej Martin, välkommen till Kabul (vi hade missat varandra nyåret 2005/2006 i St:holm). Jag är tyvärr på väg till Dubai på lördag så att vi väl inte träffas denna gång heller, men jag håller med om allt du skriver om Kabul. Take care! Sonya (from Lightstalkers, Helsingfors/Berlin)
PS. Ana, det finns nog några tuffa västerländska tjejer som jobbar här i Kabul och annanstans...

Martin von Krogh sa...

Ana: Du det finns massa coola brudar där ute som jobbar i dessa områden, tyvärr känner jag inte så många av dom. Men dom finns där ute!

Sonya: Tjena, hur e läget? Fan vilken miss att du drar när jag kommit hit. Jag är ledig imorgon så om du har tid slå en pling så kan vi kanske käka lunch eller nått.
+93 797 699 119