fredag, maj 16, 2008

Biografen

Jobbet som jag är här för att göra är min egen ide, och det är så skönt att kunna jobba i den takt som jag vill. Igår tog jag dom första bilderna, fast innan dess var det en massa turer hos myndigheterna. Jag och min fixare började med att åka runt för att hitta en biograf, (jobbet handlar om en biograf i Kabul, väldigt enkelt. Men jag vill följa livet på en bio i några dagar) dels åkte vi runt för att hitta en biograf som släppte in oss och sen ska jag inte sticka understolen ville jag ju hitta den där biografen som har det lilla extra. Sist jag var här så körde vi förbi en sån bio men jag kom såklart inte ihåg var den låg. Efter att ha kollat på 4-5 biografer hittar vi först en dröm bio, tyvärr så var jag inte först där. Fransmännen hade också hittat den och renoverat den och nu visades bara västerländska filmer där. Längs ena gatan utanför bion stod ett gäng fotografer med hål kameror och tog porträtt bilder på folk som betalade. Jag tog självklart en bild, fick vänta 10 min medan killen framkallade bilden. Men efter det hittade jag tillslut den biografen som jag letat efter. Men nu var kruxet att jag var tvungen att ha ett brev från film institutet där det stod att jag fick fotografera. Så iväg dit få ett papper som vi sedan blev tvunget att ha underskrivet av kultur departementet för att sedan få en stämpel av film institutet igen... Efter mycket om och men kunde jag tillslut börja plåta, jag hamnade bara i ett bråk under hela dagen. Vilket är väldigt lite jämfört med vad jag räknat med, det är nämligen inget man skyltar med att gå på bio. Folk här tycker det till och med är ganska fullt. Väl hemma på hotellet gick jag igenom dagens skörd, vilket jag alltid försöker göra. Grymt nyttigt att se vad man har och vad man saknar annars är det lätt att man fortsätter plåta dom där enkla snygga bilderna som finns där och skiter i dom lite svårare men fullt så nödvändiga för reportaget. Idag är jag iaf ledig eller biografen är stängd rättare sagt, har ett jobb senare idag för det brittiska magasinet men nu ska jag softa lite.

3 kommentarer:

Lars D sa...

Vilken rolig idé.
Bra och från ett sånt ställe dessutom.
Härligt.
Hur gick det med den där fototävlingen ni hade man fick aldrig se någon vinnare.
Jag är i Peking och här går allting trögt satan.
Hade inte chefredaktören sagt nej till att åka på jordbävningen så hade det nog känts bättre.
Mycket stämplar och krångel.
Ja, ja.
Ta hand om dig och käka popcorn på bion!

Anonym sa...

Skulle vara kul att se hur det blir sen, låter som ett roligt jobb!

Martin von Krogh sa...

Lars: Jo det är ett litet hjärte projekt som jag velat göra sen jag var här för några månader sen. Tävlingen har inte gått av stapeln än, svårt att få ihop alla samtidigt men nu när jag kommer till Delhi ska vi nog se till att tävla. Jag hade varit grymt frustrerad om jag var du nu så jag lider med dig! Sköt om dig så länge!

Jonas:Tjenare! Läget med dig då? Jo det ska bli kul som fan att få ihop hela jobbet tillslut. Ses i sthlm snart!