torsdag, december 03, 2009

Lucka 3 i fotokalendern

Nått sol slog mig igår när jag kollade på SVT's program Babel är att vi faktiskt byter decennium nästa år. Från 00-talet till 10-talet, vilket självklart medför en himla massa tillbaka blickande överallt. Vad har hänt på 00-talet? Hur såg kulturen ut? Har det varit ett bra decennium? Kulturellt håller jag med Unni Drugge, som tycker att det varit ett skit decennium för kulturen. En jävla massa självcentrerat skit, all vill blir kända och bloggar som denna finns i överflöd. Journalistiken har bytts ut från seriös till en massa trams, och visst finns det guldkorn lite här och var. Inom bildjournalistiken har det hänt enorma framsteg tycker jag och det är mycket tack vare en person. För nån vecka sen föreläste jag på konstfack om bildhantering och manipulering och när jag kollade igenom en massa åretsbildböcker tycket jag det var intressant att se att det verkligen hänt nånting efter att Pieter ten Hoopen kommit in i leken. Innan såg bilderna precis likadana ut som dom gjort dom senaste 70 åren men efter har det börjat hända intressanta saker med vad som är tillåtet och och hur vi kopierar våra bilder och även fotograferar. För er som är intresserade över såna här frågor så kommer det vara en framtidsdiskussion ikväll på galleri kontrast. Kom förbi vetja!
Bilden den är från Kabuls knarkkvarter, heronisterna sitter och skjuter och försöker värma sig runt en liten eld. Klicka på bilden om ni vill se dom större.

Inga kommentarer: