fredag, februari 06, 2009

Tsicken dag

Fixat visum till Afghanistan och nu ska jag snart iväg och printa ut biografen i kabul , så jag kan ta med och ge bilder till folket där. Hoppas ha en utställning på biografen när den är klar. Gårdagen på FCC (foreign correspondant club) var sjukt trevlig som vanligt. Men det började dock med att en relik från kolonialtiden hoppade på oss. Jag och Pablita och Per kommer in i trädgården på FCC. Efter en kort stund kommer en kärring fram och frågar om min hund precis kissade på gräsmattan. Jag sa vänligt nej, då drar hon igång att hennes barnbarn brukar kräla omkring här i gräset och så vidare. Jag sa att hon inte skulle kissa här. Då avslutar tanten med att det låter bra, håll koll på din hund så ska jag se till så inte mitt barnbarn sticker ut ögonen på din hund. Jag blev stum och kom inte på nått mer att säga, efteråt kom jag på en massa smarta grejer men vare sig då eller vid andra tillfällen kommer jag på nått träffande. Vi satt alla och skämtade om incidenten en stund vid bordet, när Allastair som är en reporter på Reuters berättade om när han under sin ungdom stod på barrikaden med en polare. Det var på universitet och Margaret Thatcher kom besök, han hatade henne och stod och skrek olika saker och demonstrerade. Helt plötsligt viker Thatcher av och går rakt emot honom, hon klättrar upp på barrikaden och frågar Allastair och hans kompis vad dom egentligen hade emot henne? Med världens kameror riktade mot dom fick dom inte fram ett pip. Hon vände på klacken och sa högt, se dom vet inte vad dom pratar om. Enda sen dess har han tänkt fram den smarta repliken efter den andra, men i ögonblicket frös han. Nu ska jag iväg och plåta.

Inga kommentarer: