torsdag, januari 15, 2009

Ångest

Det var en seg dag att vakna upp till, pokern gick ju inte så lysande som jag hade hoppats på. Men det var inte jag som förlorade mest pengar ändå, kl 03:30 stapplade jag in landade på sängen. Den som tog hem nästan hela potten var Reuters byrå chef Simon, en väldigt trevlig karl som tyvärr är på väg från Indien snart. När vi satt på FCC, Foreign Correspondant Club förra veckan fick jag höra lite roligt skvaller. Vi började nämligen prata om kommersiella job och vilka fotografer runt om i världen som gör vad. Dom flesta håller det ju ganska hemligt att dom gör sånna jobb och tydligen finns det väldigt många stora fotografer som dunkar in solnedgångar och annat snaskigt i arkiven under annat namn. Sen fick jag också höra att den stora Nachtwey tydligen brukar göra en hel del kommersiella jobb och även han ska ha några solnedgångar i arkivet. Den roligaste storyn var en ändå en legend som valsat runt ett tag och min polare visst inte riktigt om den var sann. Men tydligen ska nån chef på Getty ha velat visa upp att dom inte alls bara har krig och elände och velat göra en bok med happy moments. Tunga namn stod under bilderna på hundvalpar och glada barn. Boken var i princip skickad på tryck när fotograferna fick reda på vad som var på gång, det ska då ha blivit ett jäkla liv och alla fotograferna vägrade vara med i en sådan bok. Boken trycktes aldrig och om historien är sann eller inte har jag ingen aning om. Imorgon ska jag ner på ett gigg.... i Bombay kommer hem på kvällen igen.

Inga kommentarer: