lördag, juni 24, 2006

Tankar till en vän.

Igår blev Martin Adler avrättad i Somalia. Jag räknade Martin som en vän sen tiden i Irak. Han var även med och hjäpte till och få ut mig från Indonesien för dyrgt ett år sedan. Martin var den av oss som var mest mån om säkerheten och var otrolig rutinerad. Han var min bästa konkurent och en fin vän som alltid hann före och kom alltid hem med fantastiska texter och bilder. Egentligen skulle jag jobbat hela dagen igår men orkade inte utan åkte hem. Livet är förjävla orättvist ibland, varför tog dom honom just??? Han som verkligen brydde sig om er! Han är inte den första som dör i år utan den 26 journalisten som dör i jobbet. Vi är inte en del av kriget men har under dom senatse åren blivit mål för det. Mål för att vi vill förmedla lidandet och effekterna av hur jävligt krig är. Och i tider som dessa är det viktigt att visa att vi inte kan skrämmas till tystnad utan våga visa vad som sker på dessa platser. Martin du lämnar efter dig ett stort tomrum men också väldigt mycket värme som för alltid kommer finnas där genom att du förevigat det med dina bilder. Min varmaste tankar går till hans fru och två döttrar.

3 kommentarer:

The Blogger Formerly Known as Ensamma Mamman sa...

Jag tänkte på dig, när jag hörde talas om Martins död. Det är hemskt, det känns extra hemskt för att det verkar ha varit så medvetet, inte en förlupen kula.

Ta hand om dig.

Robot sa...

Fina ord, Martin!

Emma sa...

Jag tänkte också på dig när jag läste om vad som hänt. Det är för jäkligt. Både för honom och hans familj men också för journalistiken. Färre bilder och berättelser kommer att göras.

Förstår att det är tungt. Kram Emma