söndag, december 07, 2008

Helg jobb

Har funderat en hel del dom senaste dagarna, mycket på allt och inget. Bokade biljetten till Indien i fredags så nu är det packning, lämning av jobb och hej då luncher. Men igår blev jag inringd på jobb, SVD ringde på morgonen och undrade om jag kunde bevaka Salem demonstrationen. Ville men kunde inte men ändrade om åtaganden och tog jobbet iaf. Jobbet blev lite annorlunda än vad jag hoppats på, det var säkert fem år sen jag plåtade salem demon och då var jag alltid på antirasist sidan. Inga problem mer än lite gruff från polisernas sida. Men igår kom jag efter anti demon och fick ta över efter den duktiga Yvonne Åsell. Det är en märklig känsla att står bredvid en grupp människor som hatar en, som hatar en för att jag inte ser ut som dom. Obehagligare blev det när dom började fotografera mig och andra journalister. Markera att dom vet och kommer ta reda på vem jag är. Även fast dom kanske inte kommer det är det obehagligt nog. Jag är av typen en människa som vill tro gott om dom flesta människor och tror stenhårt på att alla ska få säga vad dom vill. Skillnaden med många andra länder är att vi har en lagstiftning som gör att hatbrott inte kan begås lika lätt, vilket är fantastiskt. Och vilket mod dom journalister har som bevakar nazisterna och dagligen måste skydda sig och sina familjer. För jag skulle inte våga det, jag känner mig tryggare i mellanöstern än på en nassedemo. 

1 kommentar:

Mattias Johansson sa...

Tjena Martin,

Jag blev också plåtad av nazister i helgen när jag bevakade en tvärpolitisk antivåldsdemonstration. Av små, välklädda och prydliga nazister. Dom känns alltid farligare än dom rakade, kängbeklädda killarna tycker jag. Dom gillar väl inte min stora näsa och mitt jättesvarta skägg antar jag...

Lycka till med Indienflytten,