fredag, september 28, 2007

Det gör mig glad

Så var konferensen avslutat och det har varit otroligt intressant upplevelse för mig som jag gärna gör om. Men vilka otroliga skillnader det finns. Pratade lite med en lärare i journalistik från Singapore, (vilket är en diktatur) jag frågade honom om det alls existerade undersökande journalistik i Singapore. Han stod och funderade lite och sen sa han -Nej inte riktigt, men vi behöver inte, vi har ju en korruptions polis som undersöker allt sådant! Hmmm sa jag, det vore jätte intressant att bjuda in dig till Sverige för att försöka starta ett samarbete. Men inatt vaknade jag iaf av flera sms från vänner hemma i Sverige om att alla skulle bära en röd t-shirt på sig idag, vilket gör mig glad och stolt att folk där hemma visar sitt stöd. Spelar ingen roll om man bara gör det en dag för det måste ju starta nånstans. Vad som däremot är lite mer skratt retande är alla bloggar som jag läst där kvinnor skriver om deras undran vad dom ska ha för röd tröja för att se snygga ut!!!! Hur förbannat västerländskt fåfäng kan man bli???? Vet inte om jag ska skratta eller gåta när man läser sånt? Well i morgon bär det iaf av mot Phnom Penh, lyckades få tag i en biljett nu i eftermiddag som matchar alla tider som ska passas i morgon. Så nu är det bara att hålla tummarna för att jag får mitt visum till det där landet. Men som sagt först blir det Angkor Wat och sen den flytande staden.

1 kommentar:

Anonym sa...

Martin,
det ska bli väldigt inressant att höra mer om konferensen, kunskaperna och kulturkrockarna!
Här delade Aftonbladet ut 600 röda t-tröjor på tio minuter och vi var enligt uppgift 2000 mer eller mindre rödklädda på Medborgarplatsen i går kväll.
Var försiktig!
Kram Torbjörn