torsdag, april 12, 2007

Reportage för webben?

Jag är helt medveten om att jag är lite efter när det kommer till bilder och webben. Men det är några saker som gnagt mig den senaste tiden, Micke Berg ställde frågan för ett tag sen, varför tex inte jag publicerar mina bästa bilder eller reportage här på bloggen? Flera reportage reportrar som jag pratat med den senaste tiden har utryckt sin oro över hur det ska bli med reportagen i framtiden. Långa texter gör sig inte bra på webben, frågan är hur man kommer från det hela? Hur gör man tung journalistik på webben så att det fortfarande är attraktivt och inte bara ett stort text monster, med ett antingen snyggt bildspel eller bara några bilder inslängda? Igår föreläste jag på Aftonbladet, för webb avdelningen (Ab nya medier). Jag och Urban pratade om hur vi hade jobbat och hur det var. Min fråga är kanske dum och lite sen men hur går man vidare från det här nu? Den satsningen som .se har gjort visar verkligen att viljan och pengarna finns för att göra fantastiska webb satsningar. Vissa tidningar har kommit längre i tänket men det haltar fortfarande. Men det finns mycket därute att bli inspirerad av, kolla tex in den duktiga fotografen Lars Darebergs underbara bildspel. Dom är helt fantastiska, det enda problemet här är att ekonomi snubbarna vill ha klickar. Kollar man på ett bildspel är det bara ett klick, jag vet inte om det egentligen måste styra och spela så stor roll? Vad tror ni, hur lyfter man upp lite tyngre journalistik och får ekonomi i det? Vad kan vi göra för att öka intresset för reportaget i dom nya medierna?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Lite sent men här kommer en kommentar till ditt inlägg:

http://www.fotosidan.se/blogs/outoffocus/8130.htm

/David

Anonym sa...

Blir det "rakare" reportage på webben, för att man måste skala bort all "onödig" text? Blir bilderna ännu mer viktiga, för att belysa det som sägs i texten?
Intressant spörsmål, tål att tänkas på..
Kan man lägga det i kortare segment?
Istället för

Bild
Text
Text
Text
Bild
Text
Text

Så lägger man det så här

Bild - text, klick
Bild - text, klick... osv..
Så får ekonomisnubbarna sina klickar också, eller var det inte så de menade kanske? *ler*

Anonym sa...

Ja det är inte särskilt muntert med den pågående trenden inom tryckt media (läs dagspress/veckopress) - att nästan enbart fokusera på "lagom" lokala/djupa reportage. Allt mindre utrymme ges åt de djupare omvärldsreportagen, något som du (Martin von Krogh) själv blev intervjuad om i tidningen Kulturen (2007:nr 9).

Tyvärr har det blivit en dragkamp mellan ekonomiska vinstintressen och nyhetsvärde mellan mediaägarna och redaktionerna.

Instämmer med dig att det skulle vara intressant att höra om det finns idéer för att kunna vända på denna trend, är det "de nya medierna" (nät/webbpublicering) som är lösningen?