fredag, augusti 18, 2006

Hemma stress

Kom hem igår natt från Israel, Jordanien och Syrien. Trött men ingen lust eller tanke på att sova satt jag på planet hem och tänkte. Tankarna gick mest runt och runt. Hur kommer det sig att röda korset inte fått in mer än 25 000 kr till insamlingen för uppbygnaden av Libanon? Varför är det kulturella klimatet bara fokuserat på individen? På 60 och 70-talet var alla engagerade men dom enda som jag kan komma på som släppt en skiva ang kriget i Irak är Green Day, Bruce Springsten och nu Neil Young. Varför brys sig folk inte längre? Hur hade det sett ut om samma klimat som fanns då också fanns nu? Det här var några tankar som snurrade runt i huvudet när jag flög över Europa. Jag har aldrig vågat ha en egen utställning förut, jag har blivit tillfrågad men alltid tackat nej. -Om några år kanske när jag har ett brett material att jobba med, har jag sagt. Så nu ska jag testa en sak på dig (ja du som just nu sitter och läser). Jag har rest runt nu hela sommaren från det började i Gaza till Libanon Israel och Syrien. samt under året har jag varit i Irak. Så mitt nya projekt som jag redan har fått finansierat är en utställning om kriget som närmar oss med stormsteg. Göran Persson har samlat ihop 60 länder till en stor givar konferans den 31 aug-1 sep i Stockholm. Så tanken är att ha utställningen i samband med den. Hittils har jag följande samarbets partners, Nikon, Aftonbladet och Röda korset dit alla pengar som kommer in ska gå. Formen på utställningen ska sättas i helgen och på måndag ska det raggas utställnings lokal. Dom lokaler som jag hoppas på är antingen Moderna museet, Kultur huset eller National Museum. Ni har ju sett en del bilder och men inte alla så jag undrar vad ni tycker om hela ideen och på skiss affischen och skiss namnet? Skriv gärna kommentarer om ni har några förslag eller tankar.

7 kommentarer:

Anonym sa...

En MYCKET bra idé!!

Jens Sandvej sa...

Låter som en mycket bra idé Martin! Affischen ser bra. Jag kommer!

//Jens

S sa...

Idén är skitbra. Klart du ska ställa ut dina bilder.

Skulle självklart komma och samtidigt pusha för din utställing bland kompisar och bekanta!

Lycka till!

Anonym sa...

Jag tycker det låter som en strålande ide. Kul att du vågar ta steget -och ställa ut. Om jag har möjlighet så skulle det vara jätte intressant att kika förbi en sväng.

Tycker affischen ser bra ut, men mitt förslag är att du tar bort texten längst ner. Tycker bilden i sig säger så mkt (om du använder den) likaså att första meningen innehåller ett "stridsrop" (visseligen amerikansk sådant)så den sista raden känns lite "onödig". Tycker du ska flytta ner: what is it good for" och lägga under fotot ist.

Men som sagt, det är vad jag tycker.....men det kanske förstör hela poängen, då du använt dig av en textrad ur en låt.....musik är inte min starka sida *L*

Ännu en gång, roligt att du ställer ut! Och jag hoppas att jag har möjlighet att ta vägarna förbi!

Anonym sa...

Låter strålande! det är viktigt att folk får se dina bilder martin, och att sätter ihop de till en utställning tycker jag är en jätte bra ide, det blir mycket lättare a ta till sig en utställning än att se de utspridda i tidningen, då kan man se på dem precis hur länge man vill och det blir mer massivt när de sitter ihop. go for it! puss /klara

Anonym sa...

koolt do it man, men kom och ställ ut burlesk foton på hootchy kootchy club också! Mvh Marcus

Anonym sa...

Grymt Martin...

Tycker om din skiss pa plansch. Den e vagad...men det ska den ocksa vara. Behovs for att saker o ting ska gora manniskor uppmarksamma, precis som du skriver i din blogg. Jag tror till 100% pa din ide och dina bilder!

Vore roligt att se om du har nagon annan verson av planschen, mest for att kunna jamfora med ngt.

Puss pa dig!!